Home » Uitleg over bloeddruk meten

Uitleg over bloeddruk meten

Wil je graag zelf thuis aan de slag om je bloeddruk te meten? Wij geven je hieronder een stappenplan om dit op een betrouwbare en accurate wijze uit te voeren. Verder leggen we je uit hoe je de resultaten van je bloeddrukmetingen kunt lezen en wat een bovendruk en onderdruk is.

zelf bloeddruk meten

Wanneer en hoe meet je je bloeddruk?

De Nederlandse Hartstichting adviseert om vanaf 40 jaar regelmatig je bloeddruk te (laten) meten. Hoe meet je thuis je bloeddruk? Wij bieden je een duidelijk stappenplan om zelf je bloeddruk op te meten. 

Heb je nog niet de benodigde apparatuur in huis? Bekijk dan ons overzicht met meest betrouwbare en accurate bloeddrukmeters voor thuis. 

Stappenplan voor bloeddrukmeting

  1. Ontspan voor de meting

Zorg dat je een half uur voor de bloeddrukmeting niet rookt, geen koffie drinkt, je niet enorm inspant en ga minimaal 5 minuten rustig zitten.

2. Plaats de bloeddrukband (de manchet) om je bovenarm

Kies voor de arm die je het minst gebruikt en ontbloot je bovenarm door je mouwen op te stropen of je trui of vest uit te doen. Zorg dat je duim nog past tussen de band (de manchet) en je arm. Plaats de bloeddrukband ter hoogte van je hart, zo’n 2 centimeter boven de elleboog en zorg dat een eventueel snoertje aan de binnenkant van je elleboog zit.

3. Neem de juiste houding aan

Meet de bloeddruk wanneer je comfortabel zit. Zit rechtop met je rug tegen een leuning en zet beide voeten naast elkaar op de grond. Leg de arm waaraan je meet, ontspannen op de leuning van de stoel of op een tafel

4. Meet je bloeddruk op 

Druk op de startknop om de bloeddrukmeting automatisch te starten. De bloeddrukmeter stopt vanzelf. Praat niet tijdens de meting. Neem een minuut rust en meet dan opnieuw. De meer geavanceerde bloeddrukmeters doen dit automatisch en berekenen een gemiddelde.

5. Bewaar de resultaten van je bloeddrukmeting

Na het meten van de bloeddruk is het belangrijk om de resultaten te bewaren. Schrijf deze op, of sla de resultaten op in het geheugen van de bloeddrukmeter. Zo kun je ze gemakkelijk vergelijken als je opnieuw meet of deze bespreekt met een huisarts of ander behandelend arts. De meer geavanceerde bloeddrukmeters kunnen worden gekoppeld aan een app, waardoor resultaten ook gemakkelijk beschikbaar en inzichtelijk zijn op telefoon of tablet.

Uitleg bloeddruk meting

Door het stappenplan heb je geleerd om zelf je bloeddruk goed en nauwkeurig vanuit huis op te meten met de benodigde apparatuur. Maar, wat betekent de uitslag van je bloeddrukmeting? Wij leggen je uit hoe je bloeddruk wordt beïnvloed en wat een boven- en onderdruk is. 

Het hart pompt continu bloed door je aders door bij iedere hartslag samen te knijpen en weer te ontspannen, waarbij iedere hartslag varieert tussen een maximum en minimum druk. De zogenaamde bovendruk (systolische bloeddruk) geeft de druk aan wanneer het hart zich samenknijpt. De onderdruk (diastolische bloeddruk) is de druk wanneer het hart zich ontspant. Het dag en nacht ritme heeft invloed op de druk die wordt uitgeoefend op de wanden van de bloedvaten, de bloeddruk. Het dagritme van de bloeddruk is als volgt te beschrijven. Bij het opstaan loopt de bloeddruk op om in de loop van de dag weer wat te verlagen. Aan het einde van de dag stijgt de bloeddruk, waarna de bloeddruk ‘s nachts relatief laag zal zijn. 

Behalve het standaard dagritme van de bloeddruk, heeft ook de mate van lichamelijke en psychische activiteit invloed op je bloeddruk. Doordat spieren meer zuurstof nodig hebben bij lichamelijke inspanningen, moet het hart meer bloed door het lichaam rondpompen en zal je bloeddruk stijgen. De bloeddruk zal dalen bij weinig inspanning of ontspanning. Stressvolle en drukke situaties en prikkels zorgen voor inspanning van het brein. Ook hiervoor geldt dat de bloeddruk zal stijgen bij het toenemen van psychische activiteit.

Een verhoogde bloeddruk door lichamelijk inspanning is niet per definitie slecht. De mate van verhoging hangt samen met de gesteldheid van je conditie. Indien je dagelijks minimaal 30 minuten beweegt, zal je conditie in orde zijn en zal je bloeddruk niet meteen tot grote hoogte stijgen bij lichamelijke inspanning. Je bloeddruk zal bij een normale conditie pas toenemen na een forse fysieke inspanning. 

Conditie en inspanningen hangen dus samen met de hoogte van je bloeddruk. Wanneer je ontspant zou je geen hoge bloeddruk moeten hebben. Wanneer de bloedvaten constant onder bovengemiddelde druk staan, spreken we van een hoge bloeddruk, ook wel hypertensie genoemd. Het is een aandoening die voorkomt bij zo’n 1 op de 4 Nederlanders. Zelf zul je hier niets tot nauwelijks iets van merken, maar de gevolgen op de lange termijn zijn gevaarlijk doordat de structuur van de vaten veranderd door de constante druk. Dit leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, schade aan nieren en de ogen en overbelasting van het hart waardoor hartfalen of hartritmestoornissen kunnen ontstaan. 

De bloeddruk kan thuis worden gemeten met een bloeddrukmeter. De bloeddruk wordt uitgedrukt in millimeters kwik, afgekort tot mmHg en wordt weergegeven als “120/80”. Dit wil zeggen dat de bovendruk 120 mmHG is, en de onderdruk 80 mmHg. 

Resultaten bloeddrukmeter lezen

Belangrijk om te onthouden is de volgende tabel.

bloeddruk waarden tabel

Ideale bloeddruk

Normale bloeddruk

Hoge bloeddruk

Ernstig hoge bloeddruk

Bovendruk

< 120 mmHg

120 – 140 mmHg

140 – 180 mmHg

> 180 mmHg

Onderdruk

< 80 mmHg

80 – 90 mmHg

90 – 110 mmHg

> 110 mmHg

De kans op hart- en vaatziekten neemt toe wanneer de bovendruk richting de 140 mmHg gaat. Hoe lager je bloeddruk, zowel de bovendruk als onderdruk, hoe beter. Door gezond te leven kun je je bloeddruk verlagen. Indien het resultaat van je bloeddrukmeting een bovendruk van > 180 mmHg aangeeft is het verstandig de meting nog twee keer te herhalen met een tussenpauze van 5 minuten. Indien de bloeddrukwaarde boven de 180 blijft, is het raadzaam om direct contact op te nemen met je huisarts om je bloeddruk te bespreken. 

De bloeddruk kan omhoog gaan bij een bezoek aan de huisarts of het ziekenhuis. Dit noemen we ook wel wittejassenhypertensie. Daarom ligt de grens van een hoge bloeddruk lager wanneer deze in een thuissituatie wordt gemeten. Door je bloeddruk (ook) regelmatig thuis te meten kan deze vorm van hypertensie in kaart worden gebracht en kan worden voorkomen dat er medicijnen worden voorgeschreven die eigenlijk niet nodig zijn.   

Onthoud dat de ideale bloeddruk 120/80 of lager is. In een thuissituatie wordt 135/85 gezien als een hoge bloeddruk, gezien je in deze situatie (meer) ontspannen zou moeten zijn. Bij de arts wordt de bloeddrukwaarde van 140/90 pas als hoge bloeddruk gezien.

Bloeddruk tijdens zwangerschap

Bloeddruk tijdens zwangerschap

Vrouwen die voor het eerst zwanger zijn hebben een verhoogde kans op een hoge bloeddruk, ook wel zwangerschapshypertensie genoemd. 1 op de 20 vrouwen krijgt tijdens de zwangerschap te maken met een hoge bloeddruk. Indien de bloeddruk hoger is of gelijk aan 140/90, wordt er gesproken van een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Het risico van een hoge bloeddruk is dat het zich kan ontaarden in een ernstige ziekte tijdens de zwangerschap, de bevalling of in het kraambed. Wanneer je bloeddruk tijdens je zwangerschap te hoog is, houdt de verloskundige je extra in de gaten door je bloeddruk vaker te meten en eventueel de urine op eiwitten te controleren. Het is juist goed om te blijven bewegen met een hoge bloeddruk. Wanneer je rust of slaapt, dan kun je beter op je linkerzij gaan liggen voor een goede doorstroming van de placenta.

Als je bloeddruk te hoog wordt, dan zijn je bloedvaten vernauwd. Dat vermindert de doorstroming van je placenta. Je baby krijgt dan minder voedingsstoffen en zuurstof via de placenta binnen. Is de bloeddruk steeds hoger dan 140/90, dan kom je onder controle bij de gynaecoloog. Je krijgt dan mogelijk bloeddrukverlagende medicijnen en er kan worden besloten om de bevalling eerder op te wekken.

OMRON M6 COMFORT

OMRON M3 COMFORT

OMRON M7 AFIB

OMRON EVOLV